Projekt audiobajki – oczami lektora.

Audiobajki to nie tylko piękny tekst, jego ważnym ogniwem jest lektor. To on nadaje kreacji całej bajce, sprawia, że po prostu chce się słuchać. Naszym lektorem audiobajek jest Pani Justyna Nowakowska, która na co dzień ma duży kontakt z rodzinami polonijnymi poprzez pracę w projekcie Polskich Szkół Internetowych Libratus. Pani Justyna potrafi sprawić, że słuchana audiobajka, staje się bardziej magiczna. Jeżeli nie słyszeliście jeszcze naszych audiobajek w wykonaniu Pani Justyny to serdecznie zapraszamy na naszą stronę https://polonia.edu.pl/audiobajki-dla-polonii/

Aby dowiedzieć się, jak wyglądają nagrania, oraz jak się do nich przygotowuje pani Justyna, przeprowadziliśmy z nią wywiad. 

Aleksandra Zawada: Jak się przygotowujesz do nagrania każdej bajki?  

Justyna Nowakowska: Przede wszystkim, i na samym początku – czytam bajkę, a więc poznaję historię jej bohaterów, wykreowany świat oraz stosowane w niej metafory i jej przesłanie. Zazwyczaj od razu czytam ją na głos, wcielając się w role. Kiedy czytam opis świata czy elementów zewnętrznych, staram się przedstawić je głosem, przykładowo, słowo „kwaśny” czytam w charakterystyczny sposób, który kojarzy mi się z tym słowem, podobnie „szelest liści” – tak, aby dało się w czytanym zdaniu słyszeć szeleszczące liście. Wcielam się w postaci bohaterów opowiadanej w bajce historii – w ich emocje, doświadczenia, odczucia, czyli wszystko to, co tworzy je w danym momencie i co pozwala słuchaczowi na immersję. W przypadku bajek dla dzieci wydaje mi się, że jest to szczególnie ważne, ponieważ pomaga to przyciągnąć uwagę dziecka i zaciekawić je, a przez to wysłuchać opowiadanej historii i odczytać przesłanie, które kryje bajka. Czytam ją kilkukrotnie, dużo przy tym gestykulując.

AZ: Co czujesz, czytając te bajki?       

JN: To zależy od tego, o czym opowiada bajka! Wczuwając się w postaci, odczuwam to, co one. To ich doświadczenia i emocje są odpowiedzią na to pytanie. Czuję też zaciekawienie losami bohaterów i radość, kiedy dostrzegając naukę i morał płynące z danej bajki, wiem, że może ona dotrzeć do dziecka, które akurat to potrzebuje usłyszeć.

AZ: Czy uważasz, że bajki pomagają dzieciom?        

JN: Oczywiście. Po pierwsze pomagają nam, dorosłym, dotrzeć do dzieci. Kiedy kierują nami dobre intencje, intencje pomocy dziecku, to już pierwszy krok tego „pomagania”. I właśnie, pomagają dotrzeć do dziecka i przekazać mu pewne prawdy, nauki, mądrości, wartości, ideał w sposób pośredni. Bajki pozwalają przekazać też coś, co nie może być bezpośrednio wypowiedziane lub co łatwiej przekazać metaforą. Mogą nieść wartość nie tylko dydaktyczną, ale i terapeutyczną. Mogą ukierunkowywać na poprawne, pożądane zachowania lub pokazywać osobom mają trudności z odczytywaniem społecznych i niewerbalnych komunikatów drogę do łatwiejszego (dla nich) funkcjonowania i komunikowania swoich uczuć. Bajki mogą bawić, mogą pomagać w rozwijaniu relacji, wyrażaniu siebie i emocji. Bajki zdecydowanie pomagają dzieciom.

Projekt terapeutyczne audiobajki

Projekt powstaje dzięki Waszemu wsparciu naszej Zrzutki na materiały edukacyjne na rok 2022/2023 dla dzieci polonijnych. Zebrana kwota pozwoliła nam nagrać już 5 wspaniałych audiobajek, wspierające dzieci polonijne i ich problemy.

Jednak to nie wszystko, nasza fundacja już pracuje nad kolejnym projektem związanym z tymi oto bajkami, a mianowicie naszym celem jest wydanie e-booka, aby trafiły one do jeszcze większej ilości dzieci na całym świecie. 

Nasze audiobajki możesz znaleźć na naszej stronie: https://polonia.edu.pl/audiobajki-dla-polonii/